Art 12
Het Groene Gezwam
RUBRIEK: Maatschappijkritiek    Geplaatst op 7 december 2011

Let wel op: daarmee bedoel ik helemaal NIET de ekologiese overwegingen, die meer dan ooit fundamenteel zijn om het voortbestaan van de natuur en moeder Aarde (en dus ook het mensdom) te waarborgen. Dat "groene gezwam" slaat dus op de pseudo "-argumenten", waarmee bedrijven en organisaties puur uit opportunisme, en vooral te onpas, mee zwaaien.

Laatst kwam er zo bijvoorbeeld een folder van Electrabel in mijn bus gerold: "Overstappen op groene energie biedt niets dan voordelen, voor u en uw kinderen." Kan het demagogieser? Ja hoor, want in de binnenflap staat: "Sinds 2008 heeft Electrabel haar C0²-uitstoot met 4,5 miljoen ton verminderd." Kleine randnoot: omdat Electrabel dat wou, of omdat Electrabel daartoe door het Europees "kli-maat" (zinsspeling!) verplicht werd? Vergeten we ook vooral niet de keiharde op-stelling van Electrabel in deze kontext in verband met de onderhandelingen over de goedkope en dus afgeschreven kerncentrales. De jaarlijkse extra-winst van 1 miljard euro dat Electrabel jaarlijks daarbij maakt, zou in een vermindering van de electriciteitsprijs aan AL zijn klanten kunnen doorgerekend worden.

Electrabel zit natuurlijk met een imago-probleem daardoor, en riskeert in de konkur-rentie-slag met de andere energie-leveraars de "groene boot" als ik dat zo mag uit-drukken, te missen. Vandaar plots die tamtam rond de mede-investeringen in wind-molens; maar dat initiatief ging nooit uit van Electrabel, maar van de regering en de overheden. Idem dito wat de zonnepanelen betreft. En nu gaat Electrabel zich een groen imago aanmeten, met "groene stroom". Hoe wil Electrabel dat konkreet rege-len: met een paralelle bediening ervan? Zoniet, hoe kan iemand in godsnaam weten dat de electriciteit die bij hem thuis aankomt, van windmolens ipv kerncentrales zou zijn? Neen hoor, met een kontraktje! Het "GroenPlus": een vaste prijs voor electrici-teit gegarandeerd gedurende 2 jaar. Probleem: ik ben al klant bij Electrabel. Als Electrabel een groener beleid wil voeren, juich ik dat toe. En als Electrabel zijn prijs voor electriciteit wil laten dalen, juich ik dat ook toe. Maar moet dat daarvoor op MIJ verhaald worden?? Over de "100% groene stroom, 100% Belgisch" gaan we het niet eens hebben: dat is pure volksverlakkerij.

Dus mijn eerste vraag luidt: mag dat eigenlijk, zo'n kompleet valse reklame maken? En mijn tweede vraag is: hoe kunnen op zo'n korte tijd al 600 000 gezinnen voor GroenPlus gekozen hebben? En mijn belangrijkste vraag: wat schuilt daar echt achter? Opdat Electrabel sterker zou staan in de onderhandelingen met de (nieuwe) regering: momentje, we hebben 800 000 groene abonnees hoor? Of is het om subsi-dies los te krijgen voor al die "groene energie konsulenten" die jaarlijks een Check-up Call bij iedereen gaan doen? Dat staat immers ook in het kontraktje. Sorry hoor, maar verder dan de meter in mijn garage laat ik die niet toe. Ik ben geen vragende partij om onder het mom van "geld besparen" iemand mij tegen betaling te laten zeggen wat ik zelf al lang weet!
De enige intelligente konklusie: zich niet laten pressen of verleiden met een wortel voor zijn neus. Vlug vlug, want het geldt maar tot eind december! Dus: niet tekenen, dat onding!

Nog zoiets: op regelmatige basis krijg ik mijn eigen telefoonmaatschappij aan de hoorn. "Spreek ik met mijnheer Vanderstraeten? " Dat zal wel; als zij dat nog eens zouden weten! "U bent al jaren een trouwe klant bij ons." Hoera, en om mij daarvoor te bedanken, wordt ik geambeteerd met voorstellen waarnaar ik niet gevraagd heb en waarin ik niet geïnteresseerd ben! Alweer onder het mom van "een centje uit te sparen", of om de snelheid van de Internetverbinding op te drijven. Alweer geldt: als Telenet de kwaliteit daarvan wil verbeteren, juich ik dat toe. En als zij de abonne-mentsprijs willen laten dalen, zal ik dat ook toejuichen. Hun installatie hangt in mijn garage naast die van Electrabel! Maar waarom moet men MIJ daar alweer voor lastig vallen? Temeer omdat dat "prestatievermogen opkrikken" het veranderen van de vaste aansluiting op een draadloze neerkomt, waar ik rabiaat tegen ben: we krijgen verdomd zo al overal genoeg straling allerhande op ons systeem afgestuurd, dat men dat op de koop toe nog eens in zijn eigen huis zou moeten doen! "Ja, maar dan kunt u overal in huis internetten!". En wat dan nog? Als ik mijn pc wil gebruiken, ga ik wel naar mijn bureau. Net zoals wanneer ik naar het toilet moet, ik wel mijn WC binnen stap; ik heb geen behoefte om overal in huis een pijplijn aan te leggen om overal te kunnen kakken!

Nog zoiets: iedereen moet digitale televisie hebben! Alweer onder het mom van kwa-liteitsverbetering, en om (alweer) altijd zijn lievelingsprogramma's te kunnen bekij-ken! Zou men dan niet beter beginnen met betere tv-programma's te maken? Bij de meeste mist men helemaal niets, wanneer men die zou missen. Trouwens, ze worden toch al onderbroken door reklameblokken. En later kunnen terugzien? Gosh, herha-lingen zijn op alle posten schering en inslag om de kosten te drukken; waarom zou men dan een optie herhaling nodig hebben? Kortom, voor een ietsjepietsje beter beeld, zit men met een hele handleiding opgescheept, die men zich moet eigen maken. Ik heb aan al mijn apparaten zo minst mogelijk knoppen en opties; die bemoeilijken alleen het vlot gebruik ervan.

Zelfs tot en met op mijn pc wordt ik lastig gevallen: gmail heeft het in zijn kop gehaald om te vernieuwen! Ik was daar alweer geen vragende partij voor! Jamaar, je krijgt meer opties! Ik ben niet geïnteresseerd in opties: mijn mail moet gewoon berichten kunnen versturen en ontvangen. En ohlala, er zijn toch zoveel hackers aktief: men wil mij verplichten om mijn wachtwoord te veranderen! Ik heb geen zin daartoe, zoals ik al evenmin zin heb om het slot van mijn voordeur iedere maand te vervangen tegen dieven. En oh ironie, zelfs mijn beveiligings- programma op mijn pc wil veranderen: van een gratis versie naar een "upgrade" die slechts gratis is de eerste 2 maanden. En om dat kracht bij te zetten, heb ik al twee verwittigingen gekregen dat ik "werd aangevallen". Ik laat mij niet gek maken: van gratis naar betalend gaan, is geen "update", en als er 2 aanvallen werden gepareerd, werkt het naar behoren niet?

Overal worden we op die manier gejend en opgejaagd; worden we verplicht om ons bezig te houden met dingen die het niet waard zijn om ons mee bezig te houden, en voor "winsten" die eigenlijk nooit echte winsten zijn. Wat IK verlang: apparaten die gewoon werken, en bedrijven die service verlenen om dat optimaal te laten werken. Daar betaal ik hen ook voor verdorie! En niet om op de haverklap te worden lastig gevallen met beunhazerijen vanwege HUN "kommerciële staegieën".